Cukier – wróg czy przyjaciel? 0
Cukier – wróg czy przyjaciel?

Czym jest biały cukier?

Dwie najpopularniejsze odmiany spożywanego na świecie cukru jadalnego to cukier buraczany i trzcinowy. Głównym składnikiem obu tych odmian jest sacharoza, czyli dwucukier, zbudowany z glukozy i fruktozy. Cukier buraczany pozyskiwany jest z buraków cukrowych i zawiera ponad 99% sacharozy. Najczęściej występuje on w białej, czyli rafinowanej, przemysłowo oczyszczonej postaci. Podczas jego produkcji wyodrębniona zostaje melasa, która jest ciemnobrązowym syropem bogatym w substancje odżywcze. W odróżnieniu do cukru pozyskiwanego z trzciny cukrowej nie jest on poddawany oczyszczaniu. Ceną estetycznego wyglądu białych kryształków jest utrata niezbędnych dla ludzkiego organizmu substancji odżywczych.

Brązową odmianę najczęściej spotykamy w postaci nierafinowanej, dlatego też posiada ona odrobinę więcej składników mineralnych niż biała, np. wapń, żelazo, potas czy magnez. Lecz na tym jej plusy się kończą. W Polsce istnieje błędne przekonanie, że brązowa odmiana cukru jest zdrowsza i bardziej naturalna niż biała. W rzeczywistości oba rodzaje różnią się jedynie źródłem pochodzenia i sposobem pozyskiwania, a rozbieżność zawartości „cukru w cukrze” jest znikoma.

biały cukier - zamienniki

Dla osób utrzymujących zdrową dietę oraz dbających o linię nie ma znaczenia jaki cukier spożywają, gdyż porównując ich wartość energetyczną można zauważyć niewielką różnicę. W 100g cukru rafinowanego jest ok. 400kcal, a w przypadku nierafinowanego jest to ok. 396kcal, więc łatwo zauważyć, że różnica to zaledwie 4kcal! Co jeszcze odróżnia oba cukry? Przede wszystkim cena. Ten brązowy jest zdecydowanie droższy. Nie należy więc traktować go jako zdrowego zamiennika białej wersji. Każdy cukier to jednak cukier i najkorzystniej będzie ograniczyć jego spożycie.

Dla tych , którzy nie potrafią całkowicie wyeliminować tego rodzaju węglowodanów z codziennej diety, ponieważ mogłoby się to dla nich skończyć potrzebą wykluczeniem większości produktów ze swojego jadłospisu. Jedna łyżeczka cukru to aż 20 pustych kalorii! Dlatego też Światowa Organizacja Zdrowia wydała oficjalne zalecenie, aby dawka dziennego spożycia cukru we wszystkich produktach dla dorosłych, a także dzieci nie przekraczała 10% wszystkich spożywanych kalorii. W rzeczywistości jest to nie więcej niż 25 gramów czystego cukru, w przybliżeniu to około 6 łyżeczek do herbaty uwzględniając cukier w owocach, napojach, słodyczach i innych słodzonych produktach. Zaraz po spożyciu białych kryształków poziom insuliny we krwi gwałtownie wzrasta, dodając nam odrobinę energii. Niestety po upływie kilku chwil ilość glukozy we krwi spada, wywołując uczucie senności, znużenie, a także głód.

naturalne zamienniki cukru

A skąd w ogóle wzięła się nazwa „biała śmierć”?

Spożywanie cukru może powodować deficyt witaminy B1 oraz różnych mikroelementów np. wapnia czy magnezu. Ma wpływ na podwyższenie poziomu cholesterolu, a więc może prowadzić do miażdżycy. Konsekwencjami mogą być też nadwaga, od której jest już prosta droga do cukrzycy i otyłości, czy zawału serca. Cukier jest również pożywką dla komórek nowotworowych wspierając ich rozwój. Słodkości mają również negatywny wpływ na organizm dziecka. Kupując swoim pociechom różnego rodzaju batoniki, ciastka czy cukierki powinniśmy zdawać sobie sprawę, że wyrządzamy im krzywdę. Po pierwsze tworzymy pętle nawyku nagroda – cukier. Po drugie umysł dziecka po spożyciu słodyczy może mieć kłopoty z koncentracją, a także może odczuwać problemy w uczeniu. Nie jest również tajemnicą fakt, że cukier źle wpływa na zęby wywołując próchnicę oraz ogólne osłabienie szkliwa.

zdrowe zamienniki cukru

A więc jak uchronić się przed białą śmiercią?

Jedną z możliwości jest popularyzowana dieta niskowęglowodanowa, która jest doskonałą formą leczenia, jak również profilaktyki przed chorobami cywilizacyjnymi. Węglowodany proste należy zamienić na złożone. Można je znaleźć głównie w pełnoziarnistych produktach zbożowych, a także dużej ilości warzyw. Przed zakupem warto zwracać uwagę na skład produktów spożywczych, wybierając te z mniejszą zawartością cukru oraz niewielką modyfikacją dokonaną przez przemysł spożywczy. Dobrze też jest cukier w czystej postaci zamienić na ten np. pochodzący z owoców, który prócz węglowodanów zawiera witaminy, minerały i błonnik. Dobrym zamiennikiem jest też zdrowsza i bezkaloryczna stewia, zdrowszy ksylitol lub naturalne miody, które zawierają dodatkowe wartości typu żelazo. Inne naturalne zamienniki cukru znajdziecie w kategorii cukier i słodziki.

czym zamienić biały cukier

Prawidłowo zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną sprawią, że od czasu do czasu spożyta kosteczka gorzkiej czekolady z ksylitolem nie wyrządzi nam krzywy. Należy pamiętać jednak, że najważniejsza jest świadomość w konsumpcji, która pozwoli zachować zdrowie i dobre samopoczucie na długie lata.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl