Witamina K – co powinniśmy o niej wiedzieć? 0
Witamina K – co powinniśmy o niej wiedzieć?

Nie tylko niemowlęta mogą być narażone na niedobory witaminy K. Dotykają one również ludzi z przewlekłymi chorobami wątroby, czy jelit. Niedobory mogą być również następstwem leczenia antybiotykowego – antybiotyki niszczą florę bakteryjną w naszym organizmie, w tym również drobnoustroje zawierające witaminę K.

W przyswajalności tej witaminy przeszkadzają również niektóre leki przeciwzakrzepowe lub zmniejszające poziom cholesterolu we krwi. Witamina K należy do witamin, które rozpuszczają się jedynie w tłuszczach. Jeżeli więc stosujemy dietę beztłuszczową możemy liczyć się z faktem, że nasz organizm nie będzie przyswajał tego składnika.

witamina K występowanie

Witamina K – należy zachować umiar

Witamina K jest substancją, która musi być dostarczana naszemu organizmowi we właściwych dawkach. Zarówno niedobór, jak i nadmiar są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia. Niedobór witaminy K objawia się problemami z krzepliwością krwi. W skrajnych wypadkach może dochodzić do krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych. Kiedy cierpimy na niedobór witaminy K, nasze rany goją się zdecydowanie dłużej. Jeżeli nam jej brakuje nawet niewielkie skaleczenie, czy zadrapanie urasta do rangi poważnego problemu.

W przypadku chronicznych niedoborów pojawiają się problemy z układem kostnym. Brak witaminy K może grozić nawet osteoporozą – chorobą, która sprawia, że nasze kości stają się bardzo kruche i podatne na złamania. Powszechnie uważa się, że witamina ta chroni nas przed wieloma nowotworami, kiedy jej brakuje nasz organizm może być podatny na zmiany nowotworowe. Choć braki tej witaminy mogą mieć dla naszego organizmu poważne konsekwencje, powinniśmy zachować umiar w jej suplementacji.

Jeżeli tylko możemy ograniczmy przyjmowanie witaminy K3. Postawmy na jej naturalną wersję – witaminę K1. Nadmiar tej witaminy może być równie szkodliwy jak niedobór. Kiedy dochodzi do przedawkowania jesteśmy narażeni na niedokrwistość, witamina K w nadmiarze powoduje rozpad krwinek czerwonych. Jeżeli przyjmiemy jej za dużo możemy odczuwać efekty uboczne w postaci uderzeń gorąca i nadmiernej potliwości. W przypadku niemowląt przedawkowanie może powodować żółtaczkę i uszkodzenie tkanki mózgowej.

witamina K w jedzeniu

Gdzie znaleźć witaminę K?

W przypadku dorosłych osób najlepszym sposobem na dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy K jest zróżnicowana dieta. Niedobory wśród osób dorosłych zdarzają się stosunkowo rzadko, ponieważ wiele produktów, które spożywamy zawiera tę witaminę. W dużych ilościach jest ona obecna przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych. Cennymi jej źródłami są brokuły, sałata, szpinak, jarmuż, czy choćby brukselka. Im więcej chlorofilu w tych warzywach, tym więcej także witaminy K. Znajdziemy ją również (choć nie w aż tak dużych ilościach) w takich produktach jak awokado, ziemniaki, jaja, jogurty, sery i wielu innych produktach spożywczych.

witamina K niedobory

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl